سبکِنو

مزایا و معایب استفاده از کرم ضد آفتاب؛ انواع و نکات مهم درباره آن

کرم ضد آفتاب جهت مراقبت از پوست و حفظ سلامت آن در برابر اشعه های مضر خورشید کاملا ضروری و حائز اهمیت می باشد. زیرا اکثر پزشکان و متخصصین پوست مصرف این نوع کرم را در طول روز توصیه می کنند.

همچنین نخستین قدم و مهم ترین روش برای حفظ سلامتی پوست در بازه زمانی طولانی می دانند. البته این کرم فقط مختص روزهای گرم و طاقت فرسای فصل تابستان نبوده و در تمام روزهای سال قابل استفاده است. بنابراین فرهنگ استفاده از ضدآفتاب بایستی مانند فرهنگ استفاده روزانه از نخ دندان فراگیر شود.

کرم ضد آفتاب چیست؟

مزایا و معایب استفاده از کرم ضد آفتاب؛ انواع و نکات مهم درباره آن

کرم ضد آفتاب نوعی محصول موضعی قابل استفاده برای پوست است که از آن در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می نماید. همچنین قسمتی از اشعه UV را منعکس یا جذب می کند و مانع جریان طبیعی آفتاب سوختگی در فرد می شود. این محصول به شکل کرم، پودر، فول، ژل و اسپری در بازار موجود می باشد.

پس افرادی که به پوست خود اهمیت می دهند باید این محصول را به همراه وسایل محافظتی همچون لباس های پوشیده، عینک، دستکش، آفتابگیر و کلاه استفاده کنند. البته یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب ضد آفتاب همان میزان spf و ترکیبات به کار رفته در محصول است. زیرا برخی از ضد آفتاب ها به غیر از محافظت از پوست دارای مزیت های دیگری همچون تغذیه و آبرسانی پوست هستند.

پیشینه تاریخی استفاده از کرم ضد آفتاب

مطالعات کمی درباره نحوه زندگی گذشتگان جهت محافظت از پوست خود در برابر نور آفتاب وجود دارد. با وجود چنین شرایطی در قرون وسطی استفاده از کرم ضد آفتاب بسیار رایج بوده است. همچنین زنان مصر باستان از محصولات طبیعی متعددی همچون عصاره سبوس برنج، خاک رس، پودر کلسیت، روغن بادام، روغن نیلوفر آبی، زیتون، یاسمین و باقلا استفاده می کردند.

البته جوامع ساکن دریای مدیترانه و جوامع ایرانی با کشف اثرات مخرب نور خورشید، کلاه هایی جهت محافظت از پوست در برابر اشعه ها طراحی نمودند. بر مبنای مستند دیگری، گذشتگان در مسابقات المپیک یونان جهت محافظت از پوست خود در مقابل نور آفتاب از روغن زیتون استفاده می کردند.

در عصر جدید استفاده تجاری از کرم ضدآفتاب برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا و در سال 1928 بعد از شناساندن امولسیون حاوی بنزیل سالیسیلات و بنزیل سینامات گزارش شد. همچنین در استرالیا و اوایل سال 1930 نیز فرمولاسیون دارای فنیل سالیسیلات ارائه گردید. سپس در اواسط دهه 1930، اولئات کینین و در ایالات متحده آمریکا به کار برده شد. ناگفته نماند که در سال 1943 پارا آمینو بنزوئیک اسید اختراع گردید که ضد آفتاب های حاوی PABA را به دنبال داشت. در نهایت و در دهه 1950 ارتش ایالات متحده مشخصاتی را برای انواع ضد آفتاب های موجود در بازار تدوین نمود.

مطلب مشابه: درباره پودر برنزه کننده؛ مراحل استفاده و نکات مهم پوست برنزه

انواع کرم ضد آفتاب

مزایا و معایب استفاده از کرم ضد آفتاب؛ انواع و نکات مهم درباره آن

اکثر افراد جامعه کرم ضد آفتاب را به عنوان یک محصول محافظتی قبول دارند و از انواع آن هیچ گونه اطلاعی ندارند. اما ضدآفتاب در دو نوع فیزیکی و شیمیایی به بازار محصولات مراقبتی و آرایشی عرضه می گردد که متقاضی بسته به نیاز پوستی خود یکی از آنها را تهیه می نماید.

کرم ضد آفتاب فیزیکی

ماده فعال اصلی در تولید این نوع کرم ضد آفتاب همان فیلترهای فیزیکی هستند که برخی مواقع با کرم های ضد آفتاب معدنی نیز نامگذاری می شوند. این محصول با پراکندگی، بازتاب و جذب اشعه مضر فرابنفش از سطح پوست عمل می کند.

همچنین نقش یک لایه محافظتی بر روی پوست را دارد. پس با تابیدن اشعه مضر UV روی پوست همانند یک سپر عمل کرده و اجازه ورود آن را به پوست نمی دهد. البته در تولید ضد آفتاب های فیزیکی از دو فیلتر دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی استفاده می شود که دارای مزایا و معایب مختص به خود می باشد.

مزایا

از پوست صورت و بدن در مقابل اشعه های مضر UVA و UVB محافظت می نماید. همچنین زیر مجموعه ضد آفتاب های طیف گسترده می باشد.

  • نیازی به زمان نبوده و به محض مصرف اثر خود را می گذارد.
  • در برابر اشعه ماوراء بنفش دوام بیشتری دارد. ولی به محض عرق کردن یا مرطوب شدن پوست خواص خود را از دست می دهد.
  • احتمال سوزش و تحریک پوست در این نوع ضد آفتاب بسیار کم است.
  • برای پوست های دارای آکنه ایده آل بوده و مانع بستن منافذ باز پوست می شود.

معایب

  • ضد آفتاب معدنی به آسانی از روی پوست صورت یا بدن پاک می شود و به تمدید نیاز پیدا می کند.
  • احتمال جایگذاری رد سفید روی پوست در این نوع ضد آفتاب بالا است.
  • در صورت استفاده نادرست، محافظت کمتری روی پوست داشته و اشعه UV به آسانی از بین مولکول های ضد آفتاب عبور می کند. درنتیجه سریع جذب پوست می شود.

کرم ضد آفتاب شیمیایی

ماده فعال اصلی در تولید این نوع کرم ضد آفتاب نیز از فیلترهای شیمیایی تشکیل شده و برخی مواقع از آن به عنوان ضد آفتاب ارگانیک نام می برند. البته این اصطلاح در صنعت ساخت محصولات آرایشی مقداری گیج کننده به نظر می رسد. اما در حالت کلی و در این سیاره خاکی همه چیز به غیر از رق نور از مواد شیمیایی ساخته شده است.

پس همه چیز در اطراف ما بر پایه مواد شیمیایی می باشد که ضد آفتاب نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس این کرم انرژی حاصل از اشعه UV را جذب نموده و آن را به گرما تبدیل می کند تا در سطح پوست پراکنده نماید. همچنین از مهم ترین فیلترهای شیمیایی موجود در این کرم می توان به اکسی بنزون، اکتوکریلن، اکتینوکسات و آووبنزون اشاره کرد.

مزایا

  • خیلی لطیف بوده و به آسانی روی پوست صورت و بدن پخش می شود.
  • به مقدار خیلی کمی از این محصول جهت محافظت از پوست نیاز است.

معایب

  • به 20 دقیقه زمان نیاز دارد تا پروسه اثرگذاری را تکمیل نماید.
  • ترکیبات متعددی در این محصول به کار برده شده است که احتمال سوزش و حساسیت پوست را افزایش می دهد. البته دلیل استفاده از ترکیبات مختلف این است که طیف گسترده ای از پوست را در برابر اشعه های مضر UVA و UVB پوشش دهد.
  • با افزایش SPF موجود در ضد آفتاب، احتمال تحریک به ویژه برای پوست های حساس افزایش می یابد.
  • ضد آفتاب شیمیایی در برابر برخورد مستقیم اشعه UV به سرعت اثر خود را از دست می دهد که باید به دفعات بیشتری آن را تمدید نمود.
  • احتمال مسدود کردن منافذ باز در پوست های چرب بالا است.

مطلب مشابه: روش های جلوگیری از براق شدن پوست بعد از آرایش

تاثیر SPF در کرم ضد آفتاب بر میزان محافظت از پوست

مزایا و معایب استفاده از کرم ضد آفتاب؛ انواع و نکات مهم درباره آن

فاکتور محافظت در برابر نور خورشید یا SPF در جهت جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب به نقاط مختلف پوست کمک شایانی می کند. همچنین دفاع طبیعی پوست را در مقابل اشعه های مضر نور خورشید افزایش می دهد. برای مثال ضد آفتاب با SPF 15 می تواند 15 برابر بیشتر از پوست شما در برابر آفتاب محافظت نماید. این امر برای ضد آفتاب با SPF 50 نیز صدق کرده و 50 برابر از پوست معمولی، پوست شما را از شرر اشعه های مضر UVA و UVB خلاص می نماید.

نکات مهم در استفاده از کرم ضد آفتاب

قبل از تهیه یک کرم ضد آفتاب با کیفیت و مناسب پوست خود باید با روش استفاده صحیح از این محصول آشنا شد. البته استفاده از این محصول همزمان با مهم بودن بسیار ساده و راحت است و تنها به رعایت چند نکته نیاز دارد. پس افرادی که قصد استفاده از ضد آفتاب را دارند تا از پوست خود در مقابل اشعه های مضر نور خورشید محافظت کنند باید به چند نکته زیر توجه کنند.

تست حساسیت

قبل از تهیه کرم ضد آفتاب و مصرف آن بهتر است در مرحله نخست مقداری از محصول را روی بخش کوچکی از پوست صورت یا دست امتحان شود. زیرا فقط از این طریق می توانید از عدم حساسیت پوستی به این نوع کرم اطمینان یابید.

البته جهت نتیجه گیری بهتر و مطلوب تر باید کرم را روی مچ دست بمالید و شاهد نتیجه آن باشید. در صورت مشاهده تاول، سوزش، قرمزی یا خارش به این معنی است که پوست شما ضد آفتاب مصرفی آلرژی دارد. پس مصرف این کرم را قطع کرده و به سراغ محصول دیگری برای پوست خود باشید.

زمان مصرف

زمان مصرف کرم ضد آفتاب بسته به ساختار و جذب آن می تواند 15-30 دقیقه پیش از قرارگیری در زیر نور خورشید باشد. برای مثال فلوئیدها، اسپری ضد آفتاب و ژل ضد آفتاب از قدرت جذب بالایی برخوردار بوده و 15-20 دقیقه پیش از خروج از خانه بایستی مورد استفاده قرار گیرند. ولی در مقابل کرم و لوسیون های ضد آفتاب جذب کندتری داشته و به نیم ساعت زمان نیاز دارند. زیرا اگر ضد آفتاب به طور صحیح جذب نشود عملکرد مناسبی در برابر پرتوهای مضر نور خورشید ندارد.

مقدار مصرف

جهت پوشش دهی پوست به طور کامل با کرم ضد آفتاب باید به اندازه 1-2 بند انگشت از آن برداشته شود. سپس کل صورت، گوش و گردن به غیر از روی لب ها و دور چشم را با این محصول پوشش دهید. همیشه در مصرف ضد آفتاب زیاده روی کنید. البته مقدار ضد آفتاب مصرفی برای سایر اعضای بدن به شرح زیر است.

  • کل و صورت و گردن (نصف قاشق چای خوری)
  • شانه ها و کمر (یک قاشق چای خوری)
  • دست ها (یک قاشق چای خوری)
  • ساعدها (یک قاشق چای خوری)
  • پاها (یک قاشق چای خوری)

البته اگر کرم ضد آفتاب با پدهای آرایشی روی صورت پخش شود مقداری از آن داخل پد می ماند. پس اگر از ضد آفتاب استفاده می کنید بهترین روش ماساژ آن را با نوک انگشتان است. زیرا در چنین شرایطی مقدار محصول مصرفی روی صورت اعمال می شود.

مطلب مشابه: معرفی کرم ضد چروک پیشانی و نحوه استفاده از آن

دلایل استفاده از کرم ضد آفتاب

مزایا و معایب استفاده از کرم ضد آفتاب؛ انواع و نکات مهم درباره آن

افرادی که به دنبال پوستی درخشان و سالم هستند بهترین روش استفاده از کرم ضد آفتاب به جای انواع کرم های آبرسان، سفید کننده، ضد چروک و … است. همچنین مصرف این نوع محصولات یک ضرورت بوده و دلایل و مزایای بی شماری برای پوست دارند که به شرح زیر می باشند.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست

مصرف کرم ضد آفتاب در طول روز با وجود نور خورشید و یا سایه به طور چشمگیری مانع بروز سرطان پوست می شود. زیرا با وجود هوای ابری یا بارانی احتمال دارد که فرد به آفتاب سوختگی دچار شود. همچنین آفتاب در طول روز همیشه در آسمان بوده که برخی مواقع قابل رویت نیست. اما همچنان پوست از آسیب های ناشی از اشعه مضر آفتاب در امان نمی باشد.

پیشگیری از پیری زودرس

قرار گرفتن در زیر نور خورشید یکی از دلایل اصلی پیری زودرس است. همچنین هیچ فردی به ویژه خانم ها خواهان پوستی چرم مانند و سفت نیستند. پس جهت پیشگیری از چین و چروک و پیری زودرس بهتر است به طور مداوم کرم ضدآفتاب مناسب پوست استفاده شود. این نوع کرم پوست را یکنواخت کرده و مانع ایجاد لکه های پیری، لکه های قهوه ای و تغییر رنگ پوست می شود.

محافظت از پوست در برابر اشعه مضر UV

مزایا و معایب استفاده از کرم ضد آفتاب؛ انواع و نکات مهم درباره آن

یکی از دلایل استفاده از کرم ضد آفتاب این است که از پوست در برابر اشعه مضر UV محافظت می نماید. همچنین در طول زندگی مدام از تخریب لایه اوزن گفته شده و خطرات آن برای ساکنین کره زمین آشکار است. زیرا لایه اوزن همانند یک سپر از پوست انسان در برابر نور آفتاب محافظت می کند. البته امروزه میزان حفاظتی لایه اوزن کاهش یافته و در طول روز اشعه های بیشتر جذب پوست می شوند.

محافظت از انواع پوست ها

دلیل تیرگی برخی پوست ها، وجود ملانین یا رنگدانه ها در آن است که مقداری از این ملانین از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند. ولی این مقدار ملانی کافی نبوده و باید از کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده نمایید. البته افراد دارای پوست روشن در بازه زمانی کوتاه دچار آفتاب سوختگی می شوند که در صورت تشدید و تداوم با سرطان پوست مواجه می گردند. این موضوع برای افراد دارای پوست تیره نیز صدق کرده و حتی سرطان آنها بدتر است.

کاهش آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی

آسیب های ناشی از قرارگرفتن در زیر نور خورشید بسیار زیاد است و چیزی به عنوان برنزه ایمن موجود نمی باشد. زیرا همه برنزه ها پوست را در معرض آسیب های جبران ناپذیر قرار می دهند. همچنین با هر بار قرار گرفتن در معرض نور خورشید به آسیب سلولی بیشتر کمک می کنید. پس با مصرف ضد آفتاب می توانید از این نوع آسیب های سلولی پیشگیری نمایید. برخی افراد اعتقاد دارند که با برنزه کردن پوست، سالم تر و شاداب تر به نظر می رسند. اما این قضیه صحیح نبوده و بدون شک در برابر آسیب های نور آفتاب در امان نخواهند بود.

مطالب مشابه